piatok 6. septembra 2019

Fazuľka nakyslo a zemiaková točňa.

Fazuľka nakyslo a zemiaková točňa.
Pár zemiakov som ošúpala, nakrájala, dala do hrnca, pridala v mažiariku rozdrvené farebné korenie, ošúpaný, nakrájaný cesnak, bobkový list, očistenú nakrájanú zelenú fazuľku-mala som mrazenú zo záhrady, toľko vody, aby zakryla zemiaky, osolila a domäkka uvarila. Zatiaľ som očistila ďalšie zemiaky, najemno nastrúhala spolu s očisteným cesnakom, prebehla ponorným mixérom tak, aby ostali aj nastrúhané, pridala čerstvú majoránku zo záhrady z mrazničky. Poslúži aj sušená-tú dávkujte opatrne, je intenzívnejšia, trochu strúhaného muškátového orieška, vajíčko, zľahka osolila, premiešala a pridala toľko celozrnnej špaldovej múky, aby bolo cesto ako na lievance-ani riedke, ani husté.Do uvarenej fazuľky som primiešala maizenu rozmiešanú s kyslou smotankou a mliekom, nechala prevrieť, varila do zhustnutia, vmiešala mrazený kôpor,čerstvý je ešte lepší, poslúži aj sušený, dochutila. Na panvici zohriala olej, zemiakové cesto po častiach rozotrela do kruhu na placku, dočervena a chrumkava upiekla z oboch strán. Točňa je inak aj haruľa, zemiaková placka, baba-hoci niekto tak nazýva placku na panvici, iný zemiakové jedlo z rúry. Točňa je názov zo stredného Slovenska, kam som chodila k starkej na prázdniny. Vždy som si myslela, ako dieťa, čo si potrebuje všetko vysvetliť: točňa preto, lebo cesto sa pri dávaní na panvicu roztiera do kruhu, čiže točí. Či je to naozaj tak, neviem. Ja som si dala fazuľku s točňou ako hustú polievku. Ak vám dobre padne hlavné jedlo, pridajte vajíčko-ja mám najradšej namäkko, alebo fašírku. Hladní tak či tak neostanete. Dočítala som sa, že točňu piekli niekedy ženy do lesa svojim mužom drevorubačom-aby tak skoro nevyhladli.
Mrazená fazuľka: Čerstvú fazuľku, lusky, očistím, umyjem, nakrájam, dám na 1-2 minúty do vriacej vody-blanšírujem, zlejem, prepláchnem studenou odtečenou vodou, nechám odkvapkať, rozdelím do vrecúšiek do mrazničky, zamrazím. Lusky vydržia v poriadku aspoň rok, do ďalšej úrody. Blanšírovanie je užitočné-a prepláchnutie studenou vodou ešte viac-zeleninka sa ‘sterilizuje’ bez varenia, studená voda varenie zastaví včas-zachovajú sa vitamíny a zničia prípadné choroboplodné zárodky-predĺži trvanlivosť a zmenší objem-viac sa do mrazničky zmestí. Dám do vrecúšok-tenkú vrstvu ‘na plytko’ aby sa nezamrazila jedna ‘tvrdá kopa’, z tej sa ťažko odoberá podľa potreby, uložím vyrovnané ako ‘placku’do mrazničky, po zamrazení akoby ‘polámem vrecúško’, všetko sa oddelí dá sa odoberať podľa potreby. Vydrží minimálne rok, do ďalšej úrody. Používam nerozmrazené-do varenia.
Mrazená majoránka: Čerstvú majoránku odlístkujem-zo stonky odtrhnem lístky, prepláchmem vodou, zľahka nasekám-alebo necháme iba lístky, nechám dobre stiecť, dám do vrecúška do mrazničky, zamrazím. Dám do vrecúšok-tenkú vrstvu ‘na plytko’ aby sa nezamrazila jedna ‘tvrdá kopa’, z tej sa ťažko odoberá podľa potreby, uložím vyrovnané ako ‘placku’do mrazničky, po zamrazení akoby ‘polámem vrecúčko’, všetko sa oddelí dá sa odoberať podľa potreby. Vydrží minimálne rok, do ďalšej úrody. Používam nerozmrazené-do varenia, bylinky aj do čerstvého šalátu.Bylinky blanšírovať netreba. 
Fotografia, text, realizácia c Maja Kadlečíková


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.