nedeľa 1. decembra 2019

Rýchle univerzálne maslové keksíky na Mikuláša

Rýchle univerzálne maslové keksíky na Mikuláša

Maslové cesto je skvelé a takmer nič k nemu nepotrebujete. Stačí múka, maslo, voda - cukor ak má byť sladké, soľ ak má byť slané. Nezdráha sa prijať žĺtko, ani bielko, ani celé vajíčko - ale základné podľa mňa najviac chutné sa zaobíde ‘bez všetkého’. Takže, ak by sa zišlo: 
Rúru som vyhriala na 200 stupňov. Do misky som dala 2 hrnčeky hladkej múky, asi pol hrnčeka práškového cukru, štipku soli, pridala jedno malé maslo, čiže 125 g, mäkké, rozdrobila prstami a toľko vody aby bolo cesto mäkké ako plastelína - asi 5 polievkových lyžíc. Ak namiesto cukru pridáte 1 polievkovú lyžicu soli, pripravíte slané cesto a upečiete slané keksíky. Urobila som bochník - ak sa cesto drobí, pridajte vodu, ak lepí, tak múku. Na pomúčenej doske som cesto rozvaľkala, aby sa nelepilo, posypala som aj pod valčekom. Radielkom, poslúži aj príborový nôž som narezala obdĺžniky, uložila na plech na pečenie, mastiť netreba, maslové cesto je mastné dosť, vložila do rúry a za 10 minút upiekla dozlatista.
Zlepšovák: Keď maslové cesto odložíte na hodinu do chladničky, nebude sa lepiť a bude sa dobre vaľkať. V chladničke môže byť aj 3 dni, aj týždeň. V mrazničke aj 1 rok. Pred použitím cez noc rozmraziť v chladničke. Alebo aj vonku na kuchynskej linke za pár hodín. Cesto sa dá nakrájať na tyčinky, vykrojiť, potrieť pred pečením prešľahaným vajíčkom, alebo len žĺtkom a len bielkom. V plechovej dóze vydržia keksíky až do Vianoc. Dajú sa urobiť 2 dávky, 3, 4, koľko potrebujete. Pridaním kakaa do cesta máte kakaové, mletej škorice škoricové, mletej vanilky - vanilkové. Nezaškodí ani hrsť mletých orechov, kokos. Do slaných stojí za úvahu dať do cesta rascu, celý mak, sézam - ak sa vám nechce sypať každý kúsok potretý vajíčkom - poslúži aj voda, len aby sa posýpka prilepila - pred pečením. Ešte vám niečo napadlo? Tak smelo do toho. U mňa boduje aj perníkové korenie prisypané do cesta, tá vôňa - počas pečenia aj ochutnávania. Výborná je aj sušená citrónová šupka - ale neprežeňte to, aby neboli horké. Takisto nie je na zahodenie pridať nasekané kandizované ovocie, kúsky čokolády. A jasné, keksíky môžete zlepiť rozpustenou čokoládou, džemom, medom, akoukoľvek plnkou - možno nejaká z iného pečenia zvýši - alebo jej hneď urobte viac. Alebo aj polevou, čo vám zvýši z iného pečenia. Alebo ich do nej namočiť a nechať zaschnúť. Takisto do čokolády…
Fotografia, text, realizácia © Maja Kadlečíková














Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.